lördag 25 oktober 2014

Att återställa det som förstörts på datorn o i verkligheten..


Det finns fördelar med datorer o internet. Jag fick ett virus, ett spionprogram eller nå liknande som sabbade uppstarten av min dator, påstod att jag ägnade mig åt brottslig verksamhet, hotade mig krävde pengar av mig inom 50 minuter, skulle ange mitt konto nummer o förra över pengar på en gång. Jag blev inte allt för orolig för jag visste ju om att jag inte ägnade mig åt det jag blev anklagad för, och betala pengar så där direkt över nätet då man blir hotad nej, det är alltid nå lur.  Så jag loggade off och in igen utan att starta om datorn, gick sedan in och återställde datorns inställningar till de jag hade  för en vecka sedan. Vips så var allt bra igen.

 I livet utanför datorerna så går inte det att göra så. Det går inte att gå tillbaka och göra om. Det som har skett och som förstör går inte göra om. Så det gäller att vara försiktigare. Försöka låta bli och ta risker som skadar en själv eller andra. Inte säga eller göra saker som sårar eller förstör för andra. Det går inte att gå tillbaka i tiden och göra det ogjort.  Det kan förstöra de vackraste av vänskaper för alltid.
* Det som går att göra är att vara varsam med varandra.
* Behandla alla andra till och med bättre än hur du själv vill behandlad själv. Vi äro alla olika så förutsätt därför att andra ibland kan vara med känsligare än du. Något som du bara ruskar av dig kan såra någon annan djupt. Det är lagligt att vara känsligare, inte att kränka.
* Be om förlåtelse, var det inte meningen förklara, var det meningen, erkänn att du var en idiot och försök förbättra dig. Förlåtelse lindrar och att se att någon tar lärdom av ett beteende som skadat gör ju att den blir bättre, vilket ju i sig är en seger . Att få se att någon som gjorde mig illa eller mobbade mig som barn har blivit en bättre människa som vuxen är så underbart, en seger till skillnad från hämnd. För hämnas jag har ju den onda handlingen förvandlat även mig till ond, vilket är en jätteförlust,

Men hur som helst, i verkligheten så är det för oss alla så att det enda vi alltid kan göra är att göra det som kommer framöver bättre. Det är också det enda vi kan göra, för vi kan ju som sagt var inte gå tillbaka och återställa tidigare omställningar. Bara använda det dumma man gjort till att göra sig själv till en bättre människa.


Så var varsam o snäll med varandra. Hellre för mkt vänliga än tvärtom.  KRAM på er alla!

3 kommentarer:

  1. Lever du verkligen så?
    Lever du som du lär?
    Sårar du ingen?
    Kränker någon?

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym!
    Jag försöker, men jag är inte perfekt.
    Naturligtvis blir det inte alltid som jag hoppas på precis som för de flesta av oss. Ibland tas inte det jag säger rätt och det finns flera tillfällen då min språkliga förmåga inte räcker till för att nå mottagaren. Minns t.ex. ett tillfälle då ett enkelt hej togs helt fel. Men att med berått mod säga något för att såra är jag nog ganska bra på att undvika nuförtiden. Då det är som svårast att motstå är i situationer då man blivit sårad och i affekt kan vilja säga saker i stundens hetta för att såra tillbaka, det är svårast att träna bort. Men att försöka att alltid tänka med hjärtat och vilja andra väl, gör att frestelsen att såra tillbaka inom mig blivit mindre o mindre vanlig, vilket har givit i resultat att jag åtminstone väldigt sällan gör det.
    Sen finns det faktiskt ett par egoistiska saker till att jag vill vara så. I mitt läraryrke är det ingen höjdare, barn som blir kränkta o fördömda är svårare att nå, att få hjälpa. Den andra orsaken är att om jag sagt något som jag är rädd för att det sårat får jag så dåligt samvete. En del säger att jag är överkänslig som då inte bara kan släppa. Att ha en olöst konflikt i vilken jag misstänker att jag sårat någon är det värsta jag vet, det gnager sönder mig sakta men säkert inombords. Oavsett om jag har haft rätt i sak eller ej, så är det så att om någon hamnat i någon form av konflikt med mig, så har jag svårt att släppa det innan jag fått säga förlåt och vi kommit överens igen. Naturligtvis så är det svårare och släppa taget ju närmare personen är mig, hur mycket den betyder för mig. Vill verkligen klara av att lösa allt sådant innan jag dör, jag har hellre inga osagda förlåt, eller liknande trauman med mig till dödsbädden än mest saker.

    Tack Anonym för att du ställer bra och relevanta frågor, det gör ju att jag får lov att tänka vidare. Utvecklar mig vidare som människa.
    Ha en mycket bra dag.

    SvaraRadera