söndag 5 oktober 2014

Alla som någon gång blivit berörd av kärlek blir en poet /Platon


För alla som någon gång berörts på riktigt av kärlek och ännu är sant kära så är alla försök att beskriva känslorna, alla ord som försöker förklara dess storlek och kärlekens skönhet sann poesi.

Och när poesi är skrivet med kärlek av ett kärt hjärta för att beskriva dess kärlek till sin kära kan inte ens djävulen hävda att den poesin inte är tillräcklig, nog mycket värd eller bra. För det finns inga värdefullare ord än de som försöker beskriva den oändliga och eviga utsträckningen sann kärlek till någon de älskar har.



    Jag kan inget annat välja än att vara kär
    besvikelser, sur bitterhet, ilska eller hat
    är inget mina grenar orkar med att bära
    dess dödvikt förvandlar varje del av mig
    till ett krokigt, avbarkat, lövlöst grenverk

    Jag kan inget annat välja än just kärleken
    för att älska ännu mer är den sav jag har
    det min stam och mina rötter lever utav
    den vita duvan som vår rädsla kan bota
    den sämja som vi båda kan blomma ut i
 
    Jag kan inget annat välja än att skriva så här
    det här är gläntan där mina känslor kan gro
    den plats där mitt hjärta får slå sina slag i ro
    det är här jag med poesi kan förklara för dig
    att det min kärlek vill är att du får växa friare

    Jag kan inget annat välja än att älska ovillkorligt
    för att inom mig alltid känna att du växer tryggt
    att du får blomma ut i de marker du vill frodas i
    att du där inte förtärs av skräck, oro och längtan
    är att veta att paradiset jag vill ge dig är ditt hem


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar