torsdag 27 augusti 2009

Lögnernas profil får eka på

Visst är det märkvärdigt.

Själv håller jag nu på och förbereder mig mentalt inför hösten. Från att inte alls ha vetat vad jag ska göra ser det nu ut som om jag har hur mycket som helst att göra. Studera 225%. Skriva en till avhandling och en ny bok. Åtminstone ett par föreläsningar är klara, förmodligen fler. En studiecirkel i berättande ska jag leda.
Bokmässan i Göteborg ska jag delta i.
Problemet med den mässan är dock det samma som med tandrenoveringen jag nu håller på med.
Några nära har jag som verkligen behöver min hjälp med deras bekymmer.

Undrar du varför jag gör så här mycket? Varför jag hela tiden drar på mig så mycket att jag måste oro mig för att jag inte blir klar i tid, för att jag inte skall klara av det.

Har kommit ett riktigt mysterium på spåren. Som jag tänkt använda mig av.

Några dikter har jag skrivit också.

Sen undrar jag. Är det den intention kommunikatören har som är det som sägs egentliga mening? Är det de som sägs som är det som sägs egentliga mening? Eller är det de som åhöraren uppfattar vara meningen med det som sägs, som är det som sägs egentliga mening. Och hur är det om någon inte lyckas få någon annan att förstå något? Har det att göra med oförmåga att förklara? Oförmåga med att förstå? Eller har det med åhörarens förutfattade mening om vad förtäljaren kan vilja säga? O viljan att förstå, viljan att hitta det man vill ha bevisat om förtäljaren.
Heter det förresten förtäljare? Känns som om det åtminstone är en felstavning. Sa han som nu ska läsa grammatik.

Om man följer sitt hjärta så hittar man rätt... Visst gurusar. Ni som tror att visdomsord är definitiva sanningar.

Min nya bärbara. Mitt nya liv.
Vänner flyger som svalor när
de lärts sig kärlekslektion 325.
Vad är det som sker då stora
elakheter känns som rättvisa.
Men var lugn min lilla vän,
jag önskar dig inte rättvisa.
Rättvisa är inte störst
det är svalornas sång.

Inte vad det någon dikt, inga visdomsord heller, eller filosofi. En början på en ny bok? Ja inte ska då jag läsa den då. Skriva den? orkar jag. Eller. Jag tror jag är förkyld. Punktdikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar