måndag 20 december 2010

Det här med rätt igen

Ja hur ska man veta om vi gör rätt? Speciellt i föväg. Jag tror att vi inom filosofin skulle definera "att göra något rätt" är att de man gör får önskad verkan. Alltså så gör vi fel varje gång något vi gör inte får önskad verkan. Ja egentligen blir det fel även om det blir mer positivt än planerat. Men so what?

En annan fråga är Hur bryr man sig om någon på rätt sätt? Ja, menar. Man kan ju vilja hjälpa eller något annat, och fastän det man gör får exakt önskad verkan så kan den man försöker hjälpa bli missnöjd en då. Vad är då rätt eller fel?

Krånligt värre.

Men vet att jag iaf gör de jag gör med gott uppsått, inte för att det ska bli fel. Jag gör det för att jag vill göra rätt, för att jag bryr mig, för att jag vill väl. O det är väl vad jag kan och bör göra?
Ja till och med då jag är morgontrött, ja kanske till och med mest då ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar