fredag 17 december 2010

Mod

För några dagar sedan skrev jag på som status på FB " Mod sitter inte i musklerna utan i hjärtat". En av mina klarsyntaste vänner påpekade då att även hjärtat är en muskel.Vilket hon har rätt i.
Naturligtvis så menade jag hjärta" symboliskt, men på något sätt så finns det ju ett oerhört positivt budskap i hennes mycket riktiga påpekande.

För det finns ju minst en fördel med muskler, o det är att de går att träna. O därför så kan man ju hävda att hennes påpekande ger oss möjligheten att träna upp vårt mod. O dessutom även de andra fina egenskaper som vi förknippar med hjärtat, såsom omtänksamhet, kärlek, vänskap, glädje, lycka, med mera snälla saker.

Tänker på en annan klok vän skrev till mig för typ snart sex år sedan, att man ibland måste chansa. O just det kan ibland vara ett sätt att träna just mod, att våga chansa, våga pröva fast oddsen är dåliga. O gör man de modiga i kombination med de andra positiva hjärtförmågorna, som t.ex. vänlighet och optimist, ja då tror jag och hoppas på att resultatet åtminstone på sikt blir bra. För tränar vi de delarna av vårt hjärta så kan vi få ett modigare, vänligare o mer optimistikt hjärta på sikt.Vilket ju är bra i sig.

Men det vore ju också helt fantastiskt om vi lyckades med de modiga vi gör, för är det något som är vackrare än då något fin önskan som verkar omöjlig blir förverkligad genom ett modigt försök. De är ju de sagorna, böckerna o filmerna som vi alla hoppas ska vara sanna,som vi fäller en tår över då den svage men modige tillslut får de som den önskar mot alla odds.

Så bara för att fira dessa tankar jag nu plitat ner så ska jag göra nå modigt idag. Håll tummarna för att de går bra.

2 kommentarer:

  1. Rädd, rädd, rädddd

    SvaraRadera
  2. Att övervinna rädsla är alltid en seger, resten kan vi bara hoppas på

    SvaraRadera