tisdag 21 maj 2013

Det som de flesta ångrar är att de inte försökte följa sin dröm.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14312905.ab?fb_action_ids=10151599318642570&fb_action_types=og.recommends&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582

Denna artikel handlar om att det som de flesta säger sig ångra mest då de ligger på dödsbädden är att de inte försökte uppfylla sina drömmar, att de lyssnade på de som försökte övertala dem att inte försöka.

Tänkte på en annan sak då det gäller det. Tänk så många som aldrig får möjligheten att välja sin dröm. Förmodligen är det så att de allra flesta mäniskor på jorden aldrig får chansen alls. Då oftast beroende på var, när och under vilka förhållande de lever i. Så om någon hör till de extremt få som någon gång får chansen att välja sin dröm så är de på ett sätt redan lyckligt lottade.
Det kan ju då tyckas att det är en synd att inte välja att följa sin dröm, eller framförallt att försöka övertala andra att inte ta chansen. För jag förstår om de som inte vågade sedan ångrar att de inte tog chansen. Livet har lärt mig att om jag får chansen mot all förmodan så skulle jag inte tveka alls.

Men många gånger är naturligtvis de argument som de som försöker övertala någon att inte följa sin dröm relevanta, den väg en dröm leder en efter innehåller oftast mer risker och besvikna tårar än den vanliga säkra. Men eftersom ingen av oss med absolut säkerhet kan säga hur det kommer att bli för någon, även om vi har erfarenheter av att det oftast misslyckas. Så hoppas jag att jag är så närvarande och medveten i en sådan situation då jag har möjlighet att påverka, att jag skulle råda den personen att åtminstone försöka förverkliga sin dröm.
Jag hoppas att jag skulle säga något liknande som det Noah sa till Allie i Notebook (anpassat efter den dröm det i det aktuella fallet handlar om).

“So it's not gonna be easy. It's gonna be really hard. We're gonna have to work at this every day, but I want to do that because I want you. I want all of you, for ever, you and me, every day.”

Eller som jag själv en gång skrev till en person då denne var tveksam över om denne skulle följa sin dåvarande dröm.

”En stund i en famn än bättre än en livstid utan”



I filmen säger de här
"If you are a Bird, I am a bird"
Och det är säkert ordspråket
"Bättre en fågel i handen än tio i skogen"
de hänvisar till.
Mitt bidrag som jag en gång gav är
"A moment in one's arms is better than a lifetime without"

 PS. För mig är inte bara min dröm den som är nummer ETT på listan över det jag vill göra, och det som jag skulle ångra mest om jag inte tog chansen. Det är också nummer ALLT, så alltså skulle jag aldrig sätta mig i den situationen att jag skulle behöva ångra mig för att jag inte tog chansen ifall det miraklet skede, att jag fick chansen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar