tisdag 30 september 2014

Astrid Lindgren ville själv ändra. Sluta försvara mobbing!


Då jag var barn användes negerkung, negerslav, biafrabarn, judeunge, m.m. som öknamn då barn retade varandra, något som vi fått från de vuxna som använde dessa ord som svordomar o förolämpningar. Då frodades verkligen många fördomar om utsatta grupper, t.ex. romer, och kvinnosynen var bara suck.
Idag används, svartskalle, gay, bitch, flata, o.s.v. av ungarna och det är även så idag att de fått mycket av detta från vuxenvärlden som sprider fördomar om utsatta grupper, t.ex. rumänska romer, och den sexistiska synen är bara suck.

I skolan arbetar vi hela tiden med att ändra attityder, försöker förklara att det inte är tillåtet att använda öknamn som förolämpar och sårar andra. Vi säger helt enkelt åt dem att det inte är tillåtet att retas, mobbas och trakasseras. Och än har jag inte träffat på någon vuxen som inte tycker  att det är rätt att vi arbetar emot trakasserier. De flesta tycker att vi ska lägga ner mer tid och resurser på antimobbingsarbetet, jobba med den synen och de värderingar som skapar mobbingsituationer.

Det är därför med sorg i hjärtat man konstaterar att så många vuxna försvarar deras rätt att fortsätta använda sig av öknamn som sårar och förolämpar andra. Att det finns så många vuxna som försvarar sin rätt att få mobba vidare känns ledsamt. Vad sänder det för budskap till våra barn? När vuxna försvarar sin rätt att förolämpa andra? Att vuxna agerar på precis samma sätt som mobbare först gör, försöker hitta ursäkter till varför det som de sagt eller gjort inte är fel.
Det som känns hoppfullt är att barn oftast slutar då vi får dem att förstå vad de gör, att ingen mobbing är oskyldig, att de inte har rätt att skratta åt andra för att de inte hör till den accepterade gruppen. Helt enkelt att barnen då förstår att vi får vara olika och att det är bra att vi är olika.
Jag kan förstå om man som en första reaktion säger saker som är mer eller mindre genomtänkta i t.ex. det aktuella fallet med förbättringen av Pippi. Men vi människor har förmågan att tänka vidare, att använda våra hjärtan, att utvecklas . Och med ny kunskap gör de flesta det hela tiden, drar mer genomtänkta och omtänksamma slutsatser. Alla är vi barn av vår tid och påverkas av det, men det förhindrar inte förändring. Och att sluta använda sig av öknamn som förolämpar om så en enda person är alltid en förbättring. Det är att säga nej till mobbing, trakasserier, retande, och på sikt även till hat och våldsdåd.

Se nedanstående bild, även Astrid Lindgren gjorde det, förändrades och förbättrades då hon fick tillräcklig kunskap. Så låt oss därför, även vi, göra som hon, förbättras. Odla de omtänksamma delarna i vårat hjärta, så vem vet en dag kanske även vi blir så kloka och goda som hon verkade vara.

Läs hela bildtexten:
Astrid var en mycket klok o god människa,
I denna intervju från 1970 tyckte hon att hon först gjort Pippis pappa till negerkung var idiotier.


Låt oss bli bättre på att använda våra hjärtan, bli mer omtänksamma och snälla. 
Inte på att bibehålla saker i vår personlighet som vi gjort och gör illa andra med.


3 kommentarer:

  1. Du har så rätt. Och det är så sällan du skriver om sådana här viktiga saker Lars så för en gångs skull måste jag sätta mig och applådera dig. Du är världens underbaraste människa och jag älskar dig. Men du använder inte hela din potential till något som jag tycker är viktigt: Att tilltala människor. Att tala till människor. Att översätta verkligheten. Att skriva ner den. Inget fel i att ständigt föra kärleken och dess kraft på tal, det behöver vi alla höra. Men när jag läser detta stycke som du skrivit tror jag på dig (om än jag nu iofs. trodde på samma sak innan jag läste det) och jag tror på din kraft att förmedla och förklara. Begränsa dig inte, begränsa inte din kraft till att endast förmedla leenden, solar och kärlek. Börja förmedla verkligheten. På ett sätt som bara du kan och som folk kommer att lyssna på. Stor kram på dig världens bästa Lars!!!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Tack snälla snälla Anna! Det snälla du skrivit ska jag leva på länge. Du o det du skrivit är just nu en sol för mig, som värmer.

    SvaraRadera