torsdag 18 september 2014

Ge aldrig upp, och lyckan följer dig.


Har idag visat film och bokklassikern "Den oändliga historien" för elever i sexan. Och som vanligt så fångar filmen mig, och eleverna.
Den är så full av budskap, symbolik och filosofi att varje gång jag ser den så ger den mig något nytt att fundera på.
Filmen är en jättebra inledning till så mycket skolarbete, litteraturklassiker, sagor, etik o moral, positivt tänkande. Människovärdet, vårt sanna jag, med mera, med mera.
Idag tänkte jag på ett av budskapen, att om vi människor förlorar vår fantasi och vårt hopp så blir det Ingentinget, tomheten, förtvivlan och hopplösheten som vinner över Fantasien och våra möjligheter. Låt mig citera Lyckodraken:
- Ge aldrig upp, och lyckan följer dig.

Om en elev slutar att kämpa i skolan, inte orkar plugga mer då det gått dåligt, eller om lärare ger upp sina försök att lära eleven så är det enkelt att inse att inlärningen riskerar att stanna av. Och då minskar chansen att saker som gör de barnen lyckliga senare i livet sker.
Men det är inte bara i skolan det kan bli så, det gäller i livet i stort. T.ex. i ekonomi, hälsa och i kärlek. Den som vågar hoppas, tro och som aldrig ger upp de önskningar, den fantasi och de drömmar dess hjärta har och kämpar med ett gott hjärta för att de ska förverkligas ökar möjligheterna till att de allt oftare får rida på Lyckodraken.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar