onsdag 5 maj 2010

Intellektuella utmaningar.

En av de fördomar som finns är att de som är duktig på matematik eller teknik är intelligenta. Utan att påstå att det är fel vill jag här granska den intellektuella utmaningen som de områdena är.

Då vi lär oss att räkna upptäcker vi snart att matematiken har definitiva lösningar på problem. 1+1=2. Så är det med de flesta matematiska problem, de har lösningar. En del av lösningarna är så avancerade att de kräver hög intelligens och förmågan att hålla ihop avancerade kombinationer för att lösa dem.

Teknik påminner om matematik då en tekniker skall räkna ut hur någon skall göra för att tillverka något. T.ex. en altan som jag själv byggt ett par gånger, vilket naturligtvis gav mig tillfredställelse då jag var klar. Det går att påstå att teknikerna kan finna lösningar på de flesta problem de ställs inför. Den stora skillnaden gentemot matematiken är att det ofta finns flera alternativa lösningar på problemet. En altan kan byggas på olika sätt.

Men eftersom båda två av dessa vetenskaper har lösningar så är frågan om de verkligen är tillräckligt intellektuellt utmanande. Om vi har ett problem och kan lösa det så är ju allt slut sedan. Skulle det inte vara mer intellektuellt utmanade att istället syssla med något som det tillsynes inte finns några lösningar på även om det verkar vara så att det är fallet att det är så?

Ta problemet med fri vilja, de flesta tror att vi har fri vilja, några inte. Däremot har ingen ännu kunnat bevisa att vi har det eller att vi inte har det. Och frågan är om någon någonsin kommer att kunna det. Att då försöka hitta vägar för att bättre förstå detta problem, är inte det mer intellektuellt utmanande än att sysselsätta sig med ett problem som har en lösning? Och att dessutom försöka hitta bättre bevis för något som vår logik eller intuition säger att det inte är sant är inte det en ännu större utmaning? Ex många av trosfrågorna. Finns Gud? Får verkligen ett medium kontakt med de döda? Är verkligheten en illusion? För mig känns det som om att det t.ex. är ologiskt att det kan ske något utan någon som helts orsak, att då försöka hitta hållbara teorier som hävdar att det är möjlighet att det kan ske, är inte det en verklig utmaning?

Än en gång så vill jag inte hävda att det inte krävs intelligens för att hålla på med matematik eller teknik, tvärtom. Men jag ställer mig frågan om dessa områden verkligen är så utmanande att det kan bli tillräckligt stimulerande att syssla med dem då det finns lösningar på problemet?

1 kommentar:

  1. Ja, det kan man ju grunna på..! ;)
    Bra & intressant, så tack för läsningen!

    SvaraRadera