måndag 17 januari 2011

Problemet med uttrycket ”Lev i nuet”

Problemet med uttrycket ”Lev i nuet” är att det antyder att man inte skall tänka tillbaka eller planera för framtiden. Idén bakom uttrycket ”Lev i nuet” är att ifall man bara tänker bakåt eller rusar framåt så kanske man missar att leva just nu, inte ser blommorna i diket på sidan om den väg man färdas efter. Du bör inte må dåligt över det som hänt, och inte heller oro dig för morgondagen är också en del av ”Lev i nuet” tanken. Inte fångas av de förflutnas spöken eller leva i ständigt fasa på grund av de monster som kan dyka upp i framtiden.

”Lev i nuet” uttrycket kan dock tolkas som att man inte bör njuta av fina minnen eller gå omkring och längta efter att det man drömmer om skall ske, åtminstone inte till den grad att fångas av drömmarna eller att vi missar nuet. Uttrycket applicerar att man bara skall leva här och nu. Denna del av tesen kan ifrågasättas i situationer där nuet är fruktansvärt, och fina minnen eller hopfulla drömmar kan hålla vårt mod uppe. I svåra stunder kan tanken på det vackra som skett eller det underbara som kan komma att ske vara det som gör att vi överlever.

Faktum är att var vi är nu är orsakat av om inte allt utan åtminstone väldigt mycket av det som tidigare skett, och att det vi gör nu påverkas av vad vi förväntar oss att det skall ske. De förflutna, nuet och framtiden verkar inte bara vara sammanlänkat utan till och med så samkopplat att det är svårt att särskilja dem.
Så därför bör uttrycket ”Lev i nuet” modifieras så att det passar bättre in. Kanske:

Lev medvetet.

”Lev medvetet” är ett förslag utifrån Carpe Diem tanken (fånga dagen). För även om allt är påverkat av de förflutna och morgondagen påverkas av det vi gör idag så är det så att ifall vi skall kunna säga att vi har levat under våra liv så bör vi försöka leva medvetet under varje del av vårt liv, Carpe Diem. Är vi medvetna i det vi gör, är våra tankar medvetna, oavsett om de handlar om de som skett, är reflektioner på de som sker nu, eller om vi funderar på framtiden, ja då är chansen större att vi upplever livet under större del av vår tid här.

2 kommentarer:

  1. Lev medvetet var en bra uppmaning. Men ibland tycker jag att det finns så många "gör si, gör så" så det är inte lätt att vara i "just stunden" för man kämpar för att komma ihåg allt som man borde göra...
    kanske jag krånglar till det... :-)

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt Gunnel. Själv glömmer jag alldeles för många av alla kloka råd.
    Dock tycker jag att ju mer jag tänker på något, så lyckas jag sakta med säker göra det till en vana. Att alltid le, inte skälla då jag vill något fast något gått mig emot eller att jag blivit illa behandla. Inte tycka illa om någon. Att se allt som känns som måsten som något jag vill, för jag vill ju göra det för att de ger mig något, eller förhindrar något sämre, typ om jag inte tar medicin.
    Det blir bättre, men vägen är lång, o visst är vägen lite krånglig. Men inte du =)
    MVH Lars G

    SvaraRadera