måndag 31 januari 2011

Längsta drömmen

Inatt så drömde jag kanske den längsta och mest komplicerade dröm jag någonsin drömt. Jag törs inte påbörja nerskrivandet av den nu, inte pågrund att ens någon tanke jag hade i drömmen borde hållas hemligt, eller att det på något sätt är något i handlingen som är olämpligt att berätta.

Grejen är dock att drömmen var så lång, och så komplicerad. Skulle jag skriva ner den i filmmanusform så skulle Sagan om Ringen trilogin bli en kortfilm i jämförelse. Fantasiinslagen, äventyrsromantiken och dessutom logiken i stora delar av handlingen är så här i efterhand häpnadsveckande. Min hjärna alltså (skakar lite på huvudet för att väcka hjärnbalken)
Faktum är att jag tror att drömmen faktiskt skulle passa bra att skriva en bok om, att göra en film. Skulle filmtekniken klara av att framställa den så skulle det kunna bli en flimupplevelse som skulle kunna upplevas som mer visuellt makalöst än Avatar.

Men förmodligen så kommer jag att glömma tillräckligt mycket av drömmen innan jag är klar, eller innan jag ens har tid att slå mig ner och påbörja nedskrivandet. Därför kommer jag förmodligen att jag ge en allt för felaktig beskrivning av äventyret.
Vad jag undrar så här i efterhand, vilket budskap skulle jag påstå att handlingen, slutet o.s.v. har? För faktum är att jag inte riktigt förstår det själv, ännu, eller förmodligen aldrig kommer att göra.
Till skillnad från de jag drömmer om i vaket tillstånd så kommer jag att glömma mer och mer. Frågan är, vilken av drömmarna är mest orealistisk? De jag drömde inatt eller det jag alltid drömmer om?

Det är viktigt att ständigt påminna sig om att:
Det vi vet, tror vi att vi vet. Vi vet inte, att vi vet det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar