torsdag 12 april 2012

Det som stod på pallen.



Jag smygfotade en pall på en butik häromdagen. På den, plus några tavlor så stod det några råd om hur man bör leva sitt liv. Därför tänkte jag här kommentera dem ur mitt nuvarande perspektiv.

Live a dreamers life forever

Även om det påståendet kan verka vara orealistisk i mångas ögon så ligger det något i det. För är inte våra mål, oavsett hur realistiska de är drömmar? O är det inte tack vare de drömmarna vi kämpar? De kan vara enkla drömmar, som att ”snart är det helg, så kämpar jag så får jag snart vila”. Eller ”jag vill leva så här även i fortsättningen”. Men det finns även större drömmar, karriärer, vinster, stora hus, resor, bli frisk från en obotlig sjukdom, få sitt hjärtas kära, o.s.v. som ibland kan verka orealistiska. Drömmar som i många fall kan såra en då man någonstans inser att det behövs ett mirakel för att drömmen ska förvekligas.
O just att låta drömmen plåga en är inte rätt, så låt inte dina drömmar göra det.
Men att försöka stänga in drömmen, glömma drömmen, eller försöka se drömmen som något negativt är inte bra heller, det förtär dig sakta men säkert, gör dig ihålligare m.m.
Jag tror att det är bäst att bära drömmarna vi har som smycken, vårda dem, o ge dem kärlek (se nästa visdomsord).
Så här tänker jag:
Jag har inga onda drömmar, om de förverkligades så skulle de allra flesta blir glada för antingen min skull eller för deras egen del . Att t. ex gå omkring o må illa för att man inte kan få den man älskar då kärlek är den allra vackraste känslan vi kan ha är att göra fel emot kärleken. Se kärleken som det vackra den är, ge drömmen den kärlek den är värd, o du kan få uppleva att just den kärleken du ger dina drömmar är det som kan göra miraklet möjligt.

Everything grow with love

Egentligen har jag inte så mycket att skriva här, för jag tycker att de jag skrev i förra kommentaren att man bör behandla sina drömmar med kärlek är talande nog. Ge drömmarna kärlek o de växer, vilket ger dem större chans att förverkligas.
Precis som en blomma, om man ger blomman kärlek och omsorg så blir den oftast som vackrast. Ett husdjur som är älskad blir som finast. Ett barn som växer upp i ett hem där det känner sig älskat, o dessutom är omringat av kärlek, alltså vuxna som inte bara stannar med varandra för att de har barnet, utan för att de verkligen älskar varandra får den bästa starten. Så tro inte att de bara räcker med att älska barnen, älskar du inte din partner o ditt hjärta vill iväg, följ hjärtat för det är det bästa du kan göra emot dina barn. Oavsett om det innebär att du skaffar en ny eller blir ensam så blir de bäst, såväl för barnen som för dig.

Laugh .. ll with your heart

Är inte säker på att jag ser riktigt vad det står på stolen. Titta på bilden, kan du se bättre vad de står än mig, så berätta det gärna. Därför är jag lite trevande i denna kommentar.
Men är det inte så med skratt också? Skrattar vi med kärlek, så växer glädjen. När vi lyckats uppfylla någon av våra drömmar, gör något roligt, eller blir glad för att någon annan lyckats uppfylla sina drömmar.
Men hånskrattar vi, åt ex andras olycka eller förkortahavanden, när de blir utsatt för ex mobbing, så minskar glädjen speciellt för den vi skrattar åt. O även din egen bild av dig själv försämras, för även om du nu kaxigt påstår annat, så vet jag att sådana skratt förminskar dig. Det såväl i den du skrattar åts ögon, du blir även mindre hos dem runt omkring dig fast de inte säger dig det, o ditt eget jag är det som tar mest stryk.
Så försök skratta med hela ditt hjärta i fortsättningen.

Slutsats.

Även om ditt hjärta ibland, precis som mitt ibland skriker av smärta, så är just hjärtat den kanalen som Gud använder sig av för att ge oss de viktigaste råden, o språket som används är just kärleken. Så lyssna på ditt hjärta, även då det i panik skriker ”ditåt” o du har ingen aning om hur. Och om du ger hjärtats drömmar så mycket kärlek du kan så ger du förmodligen miraklen en större chans.

2 kommentarer:

  1. Hejsan Lars!
    Vilken fin blogg du har!
    Jag hittade nästan nyss hit, och du ger mej grymt mycket inspiration!!
    Jag kommer läsa din blogg varje dag som inspirations källa :)
    Kram Sanna i 7c

    SvaraRadera