måndag 20 juli 2009

Stenne

Min vän.
Min vän Stenolof "Stenne" Helander som jag kännt sedan jag var 5år gammal och som alltid kallar mig hans bästa vän. Är sjuk. Jättesjuk. Han har varit i Paris på semesterresa och är kvar. Han har fått en förgiftning och en lunginflammation. Ligger nersövd i respirator. Och enligt hans bror så är läget mycket allvarligt. Han kan inte andas själv och de kommer tidigast att vecka honom igen i mitten av nästa vecka.

Vi umgicks hur mycket som helst fram till han var 9år då hans familj flyttade från Skelleftehamn till Boliden. Men vi höll kontakt och åkte och hälsade på varandra så ofta det gick. I tonåren började vi gå ut tillsammans och han sov alltid över hos mig. Sedan har vi umgåtts mer eller mindre under åren. På sistone har frekvensen ökat. Han var hemma hos oss veckan före han åkte till Frankrike och satt och myste med oss på balkongen.

Snälla Stenne. Du är symbolen för god vänskap. Vi har haft våra bråk. Vi har haft bekymmer med alltid funnits kvar för varandra än vad som hänt. Det är sådant som betäcknar en vän. En bäste vän. En som aldrig sviker än vad den andre gjort eller vad som skett.
Det är en fin sak att få höra av någon att man är dess bäste vän år ut och år in. Stenne min bäste vän, du betyder mycket, kom hem.


Det är nästan så jag blir arg på dig Stenne. Våga inte bli sämre. Bli frisk. Kom hem och lev på ett sätt så att du mår bra, bättre och jättebra för det är du värd. Och jag vill inte vara utan dig.

Snälla Stenne kom hem frisk och levande.

1 kommentar: