tisdag 28 juli 2009

Pratat med Stenne, o mer drömmar

Sten-Olof ringde igår. Han är väckt och på bätttringsvägen. Han ska få åka hem till Sverige inom ett par dagar men hans tillstånd kräver att en sjuksköterska är med på planet. Oj vad skönt.

Drömde här om natten en till kuslig dröm, eller vad man nu ska kalla den.
Cyklade upp för ett berg. Den jag cyklade med, vem det nu var, tog en annan väg. Jag hade ett akut ärende i en by högt där uppe som också på nå vänster var högt upp i norrland fast det inte direkt var nord norrlandsnatur på berget.
Ibland är drömmar bra, för drömmen skippade den förmodligt väldigt tunga och svettiga resan och helt plötsligt var jag inne i ett stort hus. Inte det huset jag skulle in i, men en då.
På min sida tycker jag mig helt plötsligt antydda ett spöke. Ett blåsvart med sån där gullig "Linus på linjen" näsa. Går ner efter etagèvåningarna i huset för att undersöka. Stämningen är klart kuslig. Längst ner så går jag ner för en liten trappa och öppnar sakta dörren till en toalett... men... Inget är där. Jag småskrattar för mig själv och börjar gå tillbaka. På väg tillbaka så står några männsikor vi ett bord efter väggen. De är ganska vita och ser ut att prata med varandra fast de är stilla som statyer. Jag tycker att de är levande utan att ens fundera efter, det är bara så. Och jag övertygar mig själv att jag inte är rädd längre fast jag är det. Vänder mig om emot dem med skräckblandad känsla och skrämmer dem. Jag säger Huuuuu, Huuuuu.
Sen väcks jag aprupt av Åsa som blivit väckt av "Huuu, huuuu". Men hon uppfattade det som om jag var jätteldsen i drömmen.

Observera att det finns en likhet mellan denna dröm och den jag skrev om i förra blogben. Att jag försöker skrämma.
Tål att funderas på.
Det är som om jag ännu är rädd för det jag är rädd för men funderar på att våga utmana, skrämmas tillbaka, med skräckblandad känsla.
Det var dock skönt att det inte blev något vulkanutbrott. Många drömmar i mitt liv har det blivit det då jag varit på berg. Vilket ska mena enligt drömtydare att jag då kommer att uppleva starka känslomässiga katastrofer. Men inget sånt nu iallafall då. Phuuuu.

Sov gott

1 kommentar:

  1. härligt höra att han ringt! Fick höra på jobbet igår att han var vaken... känns gott och hoppfullt.
    /e

    SvaraRadera