söndag 5 juli 2009

Att skriva historia

Sitter och jobar med min historiska roman. Det är ganska fasinerande hur små detaljer, små historiska miljödetaljer kan göra en berättelse så mycket bättre. Och ännu roligare är att antyda att någon känd historisk person är med eller är omtalad utan att skriva det rakt ut. Gillar ju själv konst i vilken man kan upptäcka och förstå saker eftersom.

Det krävs en storm för att få de riktigt stora drakarna att lyfta från marken. Så skrev en vän till mig nu då jag tagit min filosfoska examen. Det var snällt. Men frågan är vad det ger att lyfta om det stormar, då vågar ju ingen vara ute för att se mig flyga.

Men jag vill inte sitta inne heller. Jag har inget jag behhöver gömma mig undan för. Tänker på MJ och hur han stängde inne sig i Neverland. Tror inte att det går att bli lyckligare genom att fly undan, demonerna finns inom oss ändå, de gnager sakta men säker sönder oss innifrån där i gömstället.
Vad flyr du ifrån? Än vad det är. Om det så är rädslan för att sanningen om något du gjort ska komma fram så är det nog bättre att gå ut. Det är det ända sättet att hitta frid. Ja, okej, tänk om monstren dyker upp, tänk om sanningen kommer fram. JA då behöver du inte vara rädd längre för att den ska göra det och då blir demonerna inom dig mindre, ofarligare, och chansen för att du ska må bra bättre och trivas med livet och andra människor blir större.

Kom ut, vi som bryr oss om dig väntar här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar