söndag 10 april 2011

Studiehandledningen klar



(Nu ett samtal med författaren (mig själv))

Nu finns studiehandledningen till min bok "Släpp mig fri" att beställa på Faun förlag.
- Mitt mål med studihandledningen är att den skall väcka tankar. Att den och min roman kan komma att hjälpa någon som blir kränkt på det ena eller andra sättet.
Just innan den var klar så kom skolverkets forskningsrapport om mobbing ut.
- Skolverket hade studerat de olika antimobbing metoderna som finns. Tack vara det så är faktauppgifterna och mycket annat i boken aktuella.
I studihandledningen finns det många olika perspektiv att fundera över eller samtala i grupp om. De flesta forskningsmaterial visar att de som blir utsatta för kränkning agerar på helt andra sätt än vi förväntar oss.
- Att bli uttåtriktad stället för att bli tyst o dra sig undan är mer än vanligt. De som blir utsatta för sexuella övergrepp har oftast inte mindre sex än andra, de blir istället rädd för att säga nej till sex, o kan till och med få en nedvärderande stämpel, som slampa t.ex.
I boken släpp mig fri så retade även tjejerna killar.
- Konstigt nog så finns det väldigt lite forskat runt detta. Vilket verkar bero på, enligt experter i ämnet att det upplevs som att man erkänner att man är svag om man blivit retad av tjejer. Men efter flera av mina föreläsningar har flera stycken kommit och berättat för mig om att de eller andra de känner blivit utsatta för retande av tjejer. De verkar vara svårt att prata öppet om.

Studiehandledningen finns att beställa på Faunförlag, där kan du även beställa boken Släpp mig fri. Och snart är även diktsamlingen Ögonblick färdig.

http://www.faunforlag.se/?page_id=676

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar