onsdag 24 juni 2009

Historiskt intressant

Man blir förundrad över historien. Att den är kausal det råder naturligtvis ingen tvekan. Men ju mer jag läser desto mer inser jag att det egentligen inte är vad som skett som alltid är det primära kausaliserandet. Hur det som skett tolkats, vad folk tror har skett o.s.v. Verkar minst lika viktigt. Felaktiga eller förvrängda bilder om vad som var typiskt bara för ett 50 tal år sedan får konsekvenser såväl idag som på framtiden. Hur vi i allmänhet tror påverkar oss ibland kanske mycket mer än vad som skett. Det är naturligtvis inte bara av ondo. Men en sak får det en att fundera över, det personliga planet.
Lögner.
Att acceptera lögner om något kan påverka mer på sikt än på kort sikt. Om någon ljuger om dig och du inte försöker eller inte lyckas göra något åt det så kan det ställa till en himla massa på sikt.
Och dina egna lögner om andra kan ställa till en massa konsekvenser för den personen på sikt. Och kanske också för dig. Ordspråket : "Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv i" vet jag av erfarenthet att den inte alltid stämmer. Men ibland gör den det.
Och även om den inte alltid gör det.
Visst är det väl tillräckligt mycket orsak att lögnen kan orsaka en massa elände för den du ljuger om att låta bli att sprida felaktiga rykten om den eller andra?
Tänk att jag hjälp till med att förhindra felaktiga rykten. Det gör mig stolt. Önskar dock att jag kunde göra mer.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar