lördag 6 juni 2009

Svenska Nationaldagen

Att vara svensk är att bry sig,
att bry sig om alla.
Att vara svensk är att visa medmänsklighet,
att visa medmänsklighet emot alla.
Att vara svensk är att vara för fred,
att vara fredlig i alla situationer.
Att vara svensk är att kräva rättvisa,
att kräva rättvisa åt alla.
Att vara svensk är att kämpa för trygghet,
trygghet för alla.
Att vara svensk är att kämpa för frihet,
frihet åt alla.
Att vara svensk är att vara tolerant,
tolerant emot alla.

Och att vara svensk är också, att inse, att alla människor på vår jord vill de samma. Att det inte är något speciellt svenskt att bry sig om andra, att visa medmänsklighet, vara fredlig, kräva rättvisa, trygghet och tolerans emot alla. Det är mänskligt.

Alla människor på denna jord har två saker gemensamt. De vill vara så lyckliga som möjligt, och alla vill lida så lite som det går. Därför ber jag er, gör det till er uppgift att förstå era medmänniskor strävan efter lycka. Och hjälp alla, hjälp alla, oavsett vem de är att få så mycket de kan av denna lycka.
Det är det bästa sättet som ni kan hedra vår nationaldag.

Visa medmänsklighet. Var fredliga och kämpa för alla.


Detta tal skrev jag imorse och höll under demonstrationen mot Nazismen på Skellefteåtorget inför drygt 800 personer. Konstigt nog blev jag inte nervös det minsta. Varför är jag så?
Det kändes bra att få kämpa för ett ödmjukare samhälle. och det kändes bra att jag är långt ifrån ensam om att göra det. De typ 15 Nazister som dök upp på deras möte hade det nog svettigt. Den vådsamamre delen av demonstranterna var väldigt högljudda emot dem. "Inga Nazister på våra gator skrek de". Jag hoppas att det inte gick över till våld.
Träffade många trevliga människor, t.ex Linus, John och Alexander. Bara för at nämna vågra. Jag och Alexander hade en mycket intressant diskussion, som vanligt då vi träffas. Han är klok den unge pojken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar