söndag 13 december 2009

Vist visst

Var går gränsen mellan deprission och att inte se några möjligheter? Är det klokt att säga som det är då, eller att le och säga att allt är bra?
Det finns så mycket vist sagt om vad vi bör göra i princip alla situationer. Ändock har verkligheten en tendens att sätta oss i situationer som vi inte är förberedda på. Att träna, genom att tänka på praktiska moralfilosofiska dilemman är naturligtvis bra. Vilket också är något som alla gör utan att veta att de gör det. Vad skall jag säga då vi träffas? Hur skall jag bete mig om du säger si eller om du gör så. Så någon form av karateträning i moralfilosfiskt tänkande skulle finnas, så att vi automatiskt parerar situationerna på ett så bra sätt som möjligt. Jag vet av egen erfarenhet att ibland så fungerar jag helt oberäkneligt i situationer. Tappar kontrollen och gör helt tvärtom. Tack gode gud för att jag inte blir våldsam eller försöker vara elak på något sätt då. Men just detta år som nu snart är slut 2009, så har jag ibland tappat kontrollen helt och sagt eller gjort helt tvärtom än vad jag tänkt. Nu har jag dock inte agerat omoraliskt endå, men de stör mig ändå lite att jag inte har kontroll. Om jag funderar på dessa situationer så ligger nog mitt ologiska beteende i att jag blivit rädd för att förlora något som var viktigt, eller orolig för att det skall bli fel. Att jag inte har nog stort självförtroende, eller om de nu är självkänsla. Och oftast så besannas de man är rädd för då man tappar kontrollen.

Var 2009 ett bra år? Ja än är det lite för tidigt att ge detta år ett betyg utifrån min horisont. Och av erfarenhet så vet jag också att situationer verkan på framtiden kan förvandla misslyckanden eller succer till något helt annat. Så vem vet, vad de som jag blivit glad eller ledsen för under 2009 medför för 2010.

Har du läst min bok ännu? Gör det och hör gärna av dig och berätta vad du kom att tänka på.

1 kommentar:

  1. Idagsläget är jag helt ärlig med hur jag är, när folk frågar "hur är det". Å det är så jobbigt för människor när man svarar "det är skit, det är riktigt jobbigt"... "jomen det går över ser du, å det är då såå kallt nu.." fortsätter de med....
    Vi är ett mkt märkligt folkslag vi människor.

    SvaraRadera