onsdag 2 september 2009

Livet slukar våra liv snabbt

05.50 gick bussen inte 05.40 som jag trodde. Gick upp 05.00. Hade tydligen inte satt i laddarsladden ordentligt i datorn. Glömde MP3 spelaren. Inte hörlurarna. Sitter nu i en stor hörsal och hälsas välkommen till institutionen för språkstudier. Ja ni hörde rätt. Eller jag menar, ni läste rätt. Jag ska läsa språk. Å inte vilket språk som helst. Jag ska läsa det svåraste av alla, svenska. Om jag läser 60poäng till är jag behörig svensk lärare. Börjar med en grammatikkurs. Jag som är totalt värdelös på grammatik. Och speciellt definieringen av de olika begreppen. De är inte logiska. De är definitiva om något som inte kan vara definitivt. Jag tror dock att ifall jag klarar av grammatikkursen så kommer resten att gå lättare, resten av kursens moment har jag redan bra förkunskaper inom. Men huva vad nervös jag är inför grammatiken. Jag sitter här inne i hörsalen bland en massa youngsters som ska gå olika språkutbildningar. De flesta av ungdomarna kom inte hit ensam. De kommer i grupp eller kompisar. Det var bara en observation utan subjektiv reflektion. Den får jag fundera över.
Jag ska inte bara läsa Svenska. Jag ska gå en kurs i berättandets betydelse. Jag ska läsa filosofi på högre nivå än hög. Det är bara de kurserna som de har kvar åt mig att läsa. Jag arbetar med en uppsats där jag försöker förklara hur incompatibalister försöker få ihop deras teorier. En annan runt vad som egentligen det som sägs betyder. Dessutom blir det en kurs i analytisk filosofins historia. En kurs om Wittgenstrins bok Tractatus. Är mest intresserad av hans språkfilosofiska teser. Jag kommer också att läsa en kurs om lyckoforskningen som pågår på universitetet. Det blir bra för att det är flera av de teser som de presenterat från den forskningen i vår lokalblaska Norran som jag vill förstå hur de tänker. För jag får inte de teserna att gå ihop. Jag har ju gjort ett par uppsatser om känslor och om kärlek. Och ju mer jag läst desto mer skeptiskt blir jag över slutsatser som dras utifrån empirisk forskning då det gäller sådant som har med olika former av känslor att göra.
Det blir nog närmare 300procent studier istället för 200. Har du räknat ut varför jag studerar så mycket än?
Arbetet med boken om o Gran har verkligen gått framåt. Igår skrev jag 4 timmar. De mysterium runt filosofers döskallar jag kommit på spåren är en riktigt spännande vändning.
Vi måste trycka en ny upplaga av min bok ”Släpp mig fri”. Det är bara 24 böcker kvar på förlaget.
André är en av två som ska få åka till Auschwitz från hans skola. Han skall göra en dokumentärfilm om koncentrationslägret. Jag hjälpte honom att skriva ansökan om att få fara. Det var inte mycket jag behövde påpeka. Min son är inte dum.

Livet slukar våra liv så snabbt. Oftast utan att ens känna efter hur det smakar.

Det rinnande vattnet ser ut att ha vara stilla, ha frid då vattenytan är blank.

Fiskar som står stilla i en fors blir starkare än de som simmar omkring i en lugn sjö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar