måndag 28 september 2009

Positiva och eftertänksamhetsskörden.

Positivt: För det ska man ju skriva ner.

Alla fantastiska nya mötet och, whooaw, är du här träffar?

- Du är väldigt modig som vågar skriva ner det. Och jag fattar inte hur du klarar av att göra det, jag har länge försökt, (en författare, skivarpedagog).

Att Ostindienfararen Robin gav mig en privat visning av båten

En författarina som läst min bok sträcker fram sin kamera till en av buddisterna i montern bredvid och ber dem ta ett kort av mig och henne. Med mig hållande boken framför mitt bröst. Hon sa att hon tycket att boken var så bra.

Gymnasielärarinnan som jag diskuterade med på tåget hem. De trevliga människorna i kupen på
vägen ner. Han som gick träteknisk i Skelldfteå o pendlade till en ort utanför göteborg. De två små gulliga flickorna som en mamma hade med sig i kupen. Vilka solskenstjejer de var.

Buddisten som hävdade att jag kommit långt då jag förklarade för honom om min grundsyn, "att bry sig om kommer före, makt, pengar och regler. En medmänsklighetsklasul måste få finnas för alla som trillar mellan stolarna".


Att fundera över.

Då jag berättade för samme Buddist att en av de lärarna som gjort mig mest illa, och som är en av huvudfigurerna i bokens syster visade sig vara en av förlagets andra 10 författare. Helt osannolikt, då jag är norrlänning, förlaget från Västerås och hon Smålänning. Jag berättade för honom hur otoligt detta möte var. Buddisten frågade mig:
- Har du förlåtit hennes syster?
- Va?. Jo, förresten, det har jag nog inte.
Ja det är väl en av deras budskap. Att vi ska försöka inse att alla människro vill lida så lite som möjligt och uppnå så stor lycka som möjligt. Och därigenom försöka, förstå och förlåta även om vi själva inte kan förstå deras agerande utifrån vår horisont och erfarenhet. Och även om ett aggerande till och med kan vara fel gentemot dem själva i deras strävan efter lycka och så lite lidande som möjligt så det oftast inte deras intention (medvetet eller omedvetet). Ja detta är verkligen något att fundera på Ja jag förlåter. Och inte bara henne. Alla andra som gjort mig illa. Oavsett om det varit i enkom eller inte. För mig är ni vänner, en del av mitt liv, mina livsvisdomslärare och en del av de jag är idag.

Att jag inte kunde låta bli och ställa frågor, vräka ur mig påståenden som på ett sätt påpekade svagheter i olika montrars budskap. Varför? Även om det alltid var och förblev i positiv anda.

DIK consulten som tjatade på mig att försöka uppnå mina mål, vilka mål, skaffa mentor, å, hå, ååå.

Ja de du var en del av de jag kommer på nu. Spännande va?

1 kommentar:

  1. jisses vilken resa du har varit på... - på alla plan minsann.. den där munken vill ja med ha en date med.
    läge för en kaffe tror jag - snaaart

    SvaraRadera