onsdag 31 mars 2010

ILSKA

När ilska försöker att övertala en att agera som den vill med argumentet att det är rätt, att jag minsann är den som är orättvist behandlad, att om sanningen kom fram så är det till min fördel. Att mina drömmar kommer att besannas bara jag låter ilskan få agera... Ja då gäller det verkligen att dra öronen åt sig.

Även om ilskan skulle råka ha rätt i sin argumentation om vad som är fel begånget emot en, och att lögner borde avkläddas, så brukar ilskan ha en tendens att förstöra. Den medför oftast att man inte alls får som man vill.
Det ger inget att "fela ner " andra.
Det ger inget att gör illa.
Att vara snäll ger åtminstone en ett samvete som man kan sova med.
Inte vill jag få som jag vill genom att vara oschysst.

MEN

Tro inte för den delen att jag inte tycker att man skall kämpa för sin rätt, tvärtom. Jag har satt ner foten och kommer inte att ge mig. Jag är less på hyckleriet. Men kommer endå att försöka hålla huvudet kallt och hjärtat varmt

Pröva den snälla metoden. Jag lovar dig att det med allra största sannolikhet kommer att löna sig i just det fallet som just du tänker på.

Med ett välmenat "Bara så att du vet"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar