måndag 4 mars 2013

Ännu en galen dröm o de tolkningar jag på den fått.

Är inne i ett hotellrum med kraftigt röda tapeter med en gammal kompis, vi ska gå någon kurs. Går ut i en korridor. Går tillbaka efter ett tag. Ska låsa upp en garderob i rummet men nyckeln passar inte. Märker att jag inte är i mitt rum, det är en lärarkollegas rum. Jag ber om ursäkt. Går ut i korridoren o letar mitt rum. Person efter person går förbi mig, säger hjärtligt hej till mig o går in i olika rum. Jag hittar inte mitt rum. O nu är även nyckeln borta. I en dörr sitter en nyckel, det är inte min. I det rummet är allt rensat, endast lite aska finns kvar på golvet. Går ut i korridoren igen. Dörrarna sitter inte där de satt förut. En nyckel sitter i ett nyckelhål i vägen, men där är ingen dörr, och det är inte ens rätt nyckel. En till person kommer förbi och berättar att den är glad för jobbet den fått sig tilldelad imorgon. Har inte fått något jobb, undrar vad jag ska få göra imorgon. Men det spelar ingen roll nu. Måste hitta nyckeln till mitt rum. Tycker att min kompis går in i ett rum men jag missar vilket. Går in i ett rum med lila tapeter. Men då kommer en naken kvinna ut ur badrummet (ser bara nedre delen av kroppen) som skrattar, en man jagar henne, de skrattar båda. Jag förstår att jag är på väg att trampa in i något väldigt privat ber om ursäkt och går. De skrattar bara på utan att bryr sig om mig. Väl ute i korridoren vaknar jag. Första tanken är att somna om igen, drömma vidare, för jag måste ju hitta nyckeln. Men jag fattar beslutet att inte göra det, drömmen var för obehaglig.




Hej Lars, Ja den står för att du för tillfället är en aning vilse i dig själv. Och det har med starka känslor att göra, skulle vilja säga kärlek och självförakt..Det är den röda tapeten. Alla korridorer och rum står för en plats i ditt inre där du förvarar känslor och tankar..Att du tappar bort nyckel och rum står för att du tappat bort dig själv..Sen finns det återigen en känsla av att du blir förbisedd, om jag inte minns fel har du drömt det förut? Platsen du har tappat bort dig själv i är i tanken...Någonstans/någongång tog du ett beslut, men har tappat svaret. Tror det r viktigt att du hittar nyckeln. Ibland är det lättare att gå tillbaka i gamla fotspår, därför att det nya är okänt och det ger oftast upphov till rädslor. Hoppas det är till hjälp Mvh marie


Alltså:

Rum 1. Mitt förflutna som jag lämnar o senare tappar bort nyckeln till. O det är ju sant.

Rum 2. Nutiden som min nyckel inte passar till o är min lärarkollegas, han påpekar faktiskt i drömmen vilka som styr nu. O jag har ingen lärarlegitimation.

Rum 3. Framtid, ett tomt rum där endast askan finns kvar av min eld på golvet. Men det var inte min nyckel som gick till rummet, det var ett rum som jag inte vill till, så jag gick.

Rum 4. Rummet utan röd tapet var inte mitt rum, och där kände jag att jag inte passade in, gick, o de brydde sig inte heller.

Så där står jag i korridoren o letar efter nyckel till det rum som jag vill in i.

Då jag vaknar vill jag fortsätta leta men mitt vakna jag tycker det är för obehagligt att söka vidare, vill ge upp, till skillnad från min dröm.
Ja kanske ska jag låta mina drömmar fortsätta leta efter nyckeln dit jag vill och inte låta verklighetens vilsna rädslor styra. Men jag måste säga att jag har svårt att tro att jag hittar den där bland stjärnorna, om den nu finns. Men jag vill inte in rummet där endast askan fanns kvar, så jag måste leta nya vägar, nya korridorrer med fler dörrar, har inget val än att fortsätta att sträcka mig emot stjärnorna oavsett hur många gånger jag ramlar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar