torsdag 15 oktober 2009

Ja, ja, jag höll inte vad jag lovade.

Jag skrev på Facebook i förgår att jag igår skulle skriva ett inlägg i bloggen. Så blev det inte. Orsaken till att jag lovade det var att jag redan skivit ett inlägg som jag tänkte skulle passa här. Nu motiverade läxpluggande och blommorna på ängarna runt runt det stora trädet där Aragon förklarade sin kärlek till henne för Arwen det.
Nä det där var igne metafor eller något som har någon underliggande mening. Det var för att min lilla tjuverska i spelet Lotr, igår bland annat plockade blommor just där.
Platsen är verkligen vacker. Och skulle naturligtvis ha varit lika vacker om inte detta klassiska romantiska tillfälle för Tolkien nördar skett där.
Det i sig är iofs också vackert. Att någon som är kär berättar det och får veta att kärleken är besvarad. Ja vilka blommor skulle inte kunna blomma i fotspåren efter dem. Men tänk om inte kärleken var besvarad. Är kärleken inte lika fin då? Finns det någon verklig kärlek som inte är fin? Skulle inte blommorna som växer i de fotspår som Aragon skulle ha tagit om han sprang därifrån med krossat hjärta har varigt lika ståtliga?
Så lägg ner. All verklig kärlek är lika fin. Lika värd att få blomma. Om det var så att bara de blommor som gror är de om vore värt något. Ja hur hjärtlös skulle då inte det göra den kärlek som medför att två älskande får varandra. Sluta. Någon kärlek är inte sämre eller ond för att det är de som inte får vandra tillsammans på ängen tillsammans med sin drömalv.
Var inte elak mot någon för att de älskar. Önska att alla som älskar får sitt hjärtas längtan till slut. Även om jag vet att de är omöjligt, så är det en god tanke att ge dem en varm lyckoönskan.
Om någon älskar dig. Som du inte älskar. Försök inte smutsa ner dem. Försök inte hitta orsaker till att deras kärlek är sämre, eller falsk. Ta det som en stor gåva av livet att du fakiskt är älskad, även om du inte kan älska tillbaka. Och gör inte illa den vars kärlek du inte väljer att ta emot av en eller annan anledning (de finns de som inte väljer den som de älskar, av annan anledning, och även det måste vi respektera (ex misshandlare)). Visa ödmjukhet och omtanke så gör du en god gärning. även om du ärligt och bestämt måste förklara att det inte kan bli ni två.

Då tror jag att världen blir bättre.

Ja nu har jag låtit mina fingrar svammla på ett tag igen. Kram alla som inte har det så bra som jag. och ni andra också förresten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar