torsdag 22 oktober 2009

Jag ser

att hon sitter och tittar på annonser om hundar
och vet att den drömmen finns hos henne.

Jag ser
att hon sitter och tittar på annonser om fritidshus
och vet att den drömmen finns hos henne.

Jag ser
att hon sitter och tittar på annonser om lägenheter
och vet att den drömmen finns hos henne.



Att du visar resultatet säger mer än orden
och din blick, avslöjar din längtan.
Att du visar nyanserna säger mer än sanningen
och din blick, är min längtan.


Jag har just städat, rensat och slängt sådant jag hade glömt. Kastat ord som jag då kände till. Meningar som jag då insåg. Texter som jag då förstod.

Men en bild fick mig att stanna upp. Omkullkasta planerna. Och åt upp de jag bestämt mig för. Nyss var jag övertygad om att jag inte var poet, inte filosof och att jag inte ville lära mig mer bara ha ordning, lugn och ville slippa stå i elden.

Men det spelar ju egentligen ingen roll jag brinner ändå, så jag tillåter mig att filosofera i poetisk form för att lära mig mer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar