måndag 12 oktober 2009

Men jag kan bli lyckligare

1. Jag hävdar att jag kan vara mer eller mindre lycklig.
2. Lycka är en känsla.
3. Eftersom jag kan vara mer eller mindre lycklig har jag känslor.
4. Att ha känslor är t.ex. Att längta eller frukta att något ska ske innan det eventuellt händer. Att bli lycklig eller olycklig för att något hänt eller icke skede.
5. Känslor är alltså ett resultat av vår vilja.
6. Eftersom jag har känslor så har jag vilja.

7. Allt är orsakat.

8. Förutsättningen för att vi har fri vilja är att vi inför ett val har möjlighet att välja.
9. Eftersom allt är orsakat så är även de beslut vi tar orsakade,
10. Eftersom alla beslut är orsakade har vi ingen möjlighet att välja.
11. Eftersom vi inte har någon möjlighet att välja har vi inte fri vilja.

12. Att jag har känslor bevisar att jag har vilja.
13. Att allt är orsakat bevisar att jag inte har fri vilja.
14. Jag har alltså vilja men inte fri vilja.

15. Allt är orsakat och jag har vilja.

16. För att ta ett beslut att göra något så måste jag vilja göra det.
17. Om jag gör något så måste det bero på att jag beslutat något.
18. Alltså är allt jag gör orsakat av min vilja.
19. Jag är alltså ansvarig för det jag gör.
20. Att jag är ansvarig för det jag gör medför att det liv jag lever är orsakat av mig själv.
21. Eftersom det liv jag lever är orsakat av mig själv så har jag valt att leva det liv jag lever.

22. Allt är orsakat, jag har vilja och är ansvarig för det jag gör.

23. Vill jag något tar jag beslut (beslutet kan också vara att inte göra något, fortsätta att fundera, analysera och tveka)
24. Agerandet orsakar händelser, förändrade känslor och orsakar nya framtida beslut.
25. Jag värderar det som sker i mitt liv med hjälp av mina känslor.
26. Alltså kan jag inte vilja något utan känslor.
27. Att jag har vilja bevisar alltså även därför att jag har känslor.
28. Att jag värderar det jag upplever genom mina känslor medför att känslorna styr mitt liv.
29. De känslor jag har är alltså ansvariga för hur jag upplever mitt liv.

30. Allt är orsakat, jag har vilja, och känslor som är påverkar hur jag upplever mitt liv.

31. Om jag tänker positivt om det jag upplever värderar jag även det liv jag lever som lyckligt.

32. Alltså vill jag tänka positivt om det liv jag lever så att jag orsakar att jag blir lyckligare

33. Och att du vill vara min vän tycker jag om med mina känslor och tänker positivast av allt om, alltså gör den vänskap du vill ge mig lycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar