onsdag 4 november 2009

Ber

The Reader, The Duchess, Maria Larssons eviga ögonblick.
Tre moderna filmer som gör ont. Där kärleken förlorar o sanningen döljs. De visar the Reader, nu på bussen.

Igår morse då jag stapplade till bussen så möte jag en vän från grannhuset, en ung kille jag lärt känna. Han var stirrig, Han kom fram till mig och ställde sig väldigt nära, jag ryggade tillbaka. Han kom inom den där löjliga privata zonen. Han frågade:
- Har du sett några foton?
Min hjärna fattade inte alls vad det handlade om. Så jag såg väl mer fånig ut än vanligt. Han berättade vad det handlade om.
Han har en flickvän sedan ett tag. Men en annan ung tjej har varit kär i honom sedan tidigare. Något som tydligen det inte blev något av. Då han vaknade på morgon så var foton av honom och hans flickvän uppsatt på hans dörr, på ytterdörren och överallt runt omgivningen. Då han gick till sin bil så var den full av krossade ägg. Han ringde polisen. Då han sprang omkring och letade mer foton att riva ner så såg han den unga affischklistrerskan. Han rusade ifatt henne och fällde henne. Skrek åt henne att ligga stilla och ringde polisen. Polisen kom, pratade med dem och skjutsade sen hem tjejen. Men en stund senare så dök affischerna upp igen. Hon var tillbaka, och fortsatte,

The Reader, The Duchess, Maria Larssons eviga ögonblick.
Tre moderna filmer som gör ont. Där kärleken förlorar o sanningen döljs. De visar the Reader, nu på bussen.

Jag vet inte vad som låg bakom. Och han är säkert inte helt oskyldig till att den unga tjejen agerade så. Men vad jag förstår är att situationen av någon anledning drivit flickan över gränsen. Att smärtan som ett brustet hjärta kan orsaka har fått henne att bli tokig. Då hon beter sig så här så bränner hon ju alla sina skepp inför framtiden. Någonstans inser hon säkert det, men tydligen är hennes känslor så starka att hennes förstånd är helt ofritt. Än en gång. Spinozas känsloteorier är verkligen något sant på spåren.
Men HERREGUD POLISEN. Kör inte hem henne. Fattar ni inte hur nära det är att hennes vansinne kan driva henne till självmord, eller något annat hemskt. Hjälp henne! Den unga mannen jag känner verkade också vara på gränsen. O de är klart han är rädd för att fotouppsättandet skall förstöra för han, och hans förhållande. Han förstår nog inte hellre allvaret med situationen.

The Reader, The Duchess, Maria Larssons eviga ögonblick.
Tre moderna filmer som gör ont. Där kärleken förlorar o sanningen döljs. De visar the Reader, nu på bussen.

Har sett så många olika varianter av ovanstående i mitt liv. Önskar att de slapp ha så ont. Jag ber för att alla skall slippa den smärtan. Och jag skall skriva färdigt deras bok.

The Reader, The Duchess, Maria Larssons eviga ögonblick.
Tre moderna filmer som gör ont. Där kärleken förlorar o sanningen döljs. De visar the Reader, nu på bussen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar