torsdag 7 maj 2009

7 maj

Idag har jag ingen dröm, inga upplevelser att göra en dikt av. Idag är jag bara trött och omtumlad. Ska sända in min Cv till ett spännande projekt. Ska försöka skriva på en tenta. Försöka få igen plugginspiration. Känslor är allt bra märkvärdiga. Visst Spinoza och Naess har rätt man kan hålla sig i ett fritt tillstånd gentemot dem genom att ha ett högt känslotillstånd. Vet inte om jag tycker att man är helt fri en då. För även om man kan förhindra dem att styra ens liv så finns de inom en, gnager, tumlar och virvlar omkring. Oro för att det som man är rädd för ska ske, hopp om det man önskar. Hjärtat dunkar hela tiden vi lever, och att säga till pumpen att dunka i en annan takt är inte lätt. Jag tror att Spinoza är inne på rätt tankar då det gäller hur vi ska klara av tillfälliga effekter av känslostormar, men inte kan vi styra dem som så. Känslorna är förresten vi enligt de två eminenta herrarna. Och jag håller med. Och om våra känslor är vi, visst tusan är det fel att skämmas över dem?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar