torsdag 21 maj 2009

Måste få erkänna

att jag idag inte mått så bra. Egentligen finns det ingen orsak till det som jag kan använda till att förklara det. Jag tror iofs att allt är orsakat. De sinneläget som jag har idag har sin orsak i bland annat tidigare sinneslägen, o andra påverkande orsaker.
I princip inget av det jag gjort har gått bra idag. Både pågrund av mystiska slumper (även om inte slump finns) och på grund av att jag inte kännt mig så uppåt.
Har verkligen försökt förstå mig på Sidgwicks föreställning om intuitioner idag och göra klar en tentamen. En intution ska vara en sann insikt som dyker upp som en uppenbar sanning när vi ställs inför moraliska dilemman och inte är påvekade av känslor som är starkare än vårt förstånd. Nästan som en universell sanning om hur vi ska bete oss som finns någonstans och då kommer till oss.
Lita på din intution, brukar många positiva människor säga. men om den inte leder en rätt? Var det då en falsk intution? Blev jag vilseledd? Låter nästan lite religöst. Alltså något vi bara kan tro om. Det verkar vara så att det ända sättet att bevisa intutioner är genom just en intution. Alltså kan vi bara tro eller hoppas på att intution finns, och det som inte går att bevisa att det finns är det som jag blir tillsagd att lita på.
Låter det hopplöst?
Ja då beror det nog på att jag känner mig lite så idag. Nu. Men tro har väl givit många hopp?

Såg just ett avsnitt av Centenial, en gammal Western serie från -70talet. Idetta anvsnittet där mannen som längtat efter den kvinna han älskat så länge trodde på tur. Hon kom tillbaka till stan, men då han närmade sig så förklarade hon att han inte kände henne och vem hon var, därför skulle han hålla sig undan. Det kom senare fram att hon varit prostituerad då hon varit borta och att hon själv inte tycket att hon var något att ha. Hon stack iväg med natttåget mitt i natten under en iskall vinterstorm. Hennes far sprang efter tåget föll och blev överkörd. Just det att han dog var kanske inte det viktiga. Det viktiga är att människan så ofta nekar sig själv lycka därför att de inte tror sig vara värd det. Alla är värd lycka, och säger någon intution dig att inte ta den då chansen dyker upp, ja då är den uppenbart inte sann, då är den falsk som bara den. Lev livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar